maanantaina, lokakuuta 22

Kehruukurssi 2.0

Eilen oli kehruukurssin viimeinen päivä. Keväällä on luvassa uusi kurssi Tuusulan kansalaisopistolla, suosittelen lämpimästi osallistumaan, kurssilla on loistava hinta/laatusuhde ja opettaja on osaava käsillätekijä, joka osaa neuvoa kaikkia tarvittavalla tavalla. Kiitos vielä Kirsi kärsivällisestä neuvomisesta :) Jos kehrääminen siis kiinnostaa, niin kannattaa kytätä 3.1.2008 Tuusulan kansalaisopiston nettisivuja!Lauantaina olin saanut haltuuni suvun vanhan rukin, josta olin innoissani. Kunnes yöllä heräsin masuvauvan möyryämiseen ja tajusin mietteissäni, ettei rukki toimikaan. Kuka tietää mitä tästä puuttuu? Se on hyvin pieni osa, mutta sen nimi kertoo sen tarpeellisuudesta: kehrä. Ilman tätä pientä, mutta ah, niin tärkeää kiekkoa ei voi kehrätä. Eli rukki on vain koriste esine, jollei kehrää löydy. Jos siis sinulla lojuu jossain ylimääräinen kehrä, (joka vielä sattuisi epätodennäiköisesti sopimaan juuri tähän rukkiin...) niin ilmianna itsesi ja auta minua!!!

Aamulla olin jo henkisesti hyväksynyt sen, ettei rukki toimikaan, joten päätin tehdä hitaasti, mutta varmasti lankaa, joka ei muistuttaisi möhköfanttilankaa, jota edellisen viikonlopun aikana tein. Niinpä pyörittelin rauhallisesti cd-värttinääni ja ruskeaa raakavillaa ja kertasin sen aiemmin kehräämäni virolaisen hahtuvan kanssa. Koko päivän saldo oli 30g ruskea-valkoista lankaa, johon olen tyytyväinen. Värit muistuttavat kaakao AKO-karkkia, semmoista toffeeta, jota joskus pienenä aina sai laivalta ison säkin, kirjavuus sinänsä ei mua miellytä. Eniten tyytyväinen kuitenkin olen langan tasapaksuuteen ja siihen, että se on tunnistettavissa langaksi.Tietenkin aikansa olisi voinut käyttää tehokkaammin, kuten eräät tekivät... Juuli polkaisi Louetin rukilla samassa ajassa neljä vyyhtiä lankaa, kun mä tuhersin omaani :)


Myös Hanna teki kunnioitettavan määrän lankaa samassa ajassa. Sain Hannalta ihania lankoja "bensarahana", mikä oli enemmän kuin satakertainen korvaus muutaman kilometrin matkasta Hyrylästä Keravan asemalle! Kiitos vielä mahtavan pehmeistä langoista ja kurssiseurasta :)

Lopuksi vielä kuva rukkini ootrauksesta. Ennen osattiin ja viitsittiin tehdä arkisistakin esineistä kauniita.

Ei kommentteja: